Custom Search

۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

چه رنگي بپوشيم ؟ تاثير رنگ لباس در ارتباطات انساني‌

  • رنگ عاملي است نيرومند كه مي‌تواند احساسات و درونيات ما را تحريك كند يا تسكين بخشد، به هيجان آورد و آرامش بخشد. احساسي از گرمي و سردي، شادي و غم، سرعت و سكوت ايجاد كند، درست مانند موسيقي كه مي‌تواند در لحظاتي خوشايند و در لحظاتي هم ناخوشايند باشد. همه رنگ‌ها با ما سخن مي‌گويند، لبخند مي‌زنند، ما را در خود فرو مي‌برند و تاثيرات گوناگون مي‌گذارند، همان‌گونه كه اصوات چنين‌اند.. . در طول قرن‌ها، رنگ براي اشخاص مختلف معاني متفاوتي داشته است. رنگ براي سنت آگوستين انعكاس افلاطوني خدا بود، براي ايزاك نيوتن انرژي نوري و براي واسيلي كاندينسكي، يك شيوه بيان روح. براي اثبات اهميت رنگ‌ها، توضيح چنداني لازم نيست. رنگ‌ها در ذات وجودي مخلوقات قرار گرفته‌اند و جدايي‌ناپذيرند. همان‌گونه كه نمي‌توان جنسيت را از اشيا گرفت، رنگ را نمي‌توان از آن جدا كرد. روحي رواني افراد و اخلاق فردي آنها تاثير مي‌گذارند، بنابراين براي استفاده مفيد از رنگ لازم است اثر روان‌شناختي آن را كه مي‌تواند در انتخاب دكوراسيون، لباس، محيط و... وارد عمل شود، درك كنيم. گاه به كارگيري كاملا ناشيانه رنگ به وسيله افراد، تاثيرات منفي برخي مذاهب و فرهنگ‌ها، خلق و خوي فردي افراد و وضع برخي قوانين، عدم تنوع و يكنواختي در به كارگيري بعضي رنگ‌ها، كاربرد رنگ را بخصوص در پوشش‌هاي فردي با اشكالات بزرگ و قابل‌توجهي روبه‌رو كرده است كه در دراز مدت تاثيرات مخرب آن آشكارا به چشم مي‌خورد. انتخاب رنگ در لباس در ارتباطات ميان فردي اهميت ويژه‌اي دارد،‌ چرا كه لباس افراد اگر چه شان و شخصيت افراد را شكل نمي‌دهد، اما اغلب پايه‌اي براي قضاوت اوليه در مورد افراد است و تاثير شگرفي بر قضاوت‌هاي ديگران نسبت به آنها مي‌گذارد. تحقيقات نشان داده اگر شما لباس مرتبط با پايگاه اجتماعي بالايي را در برداشته باشيد و هيچ كس شما را نشناسد، در عبور از عرض يك خيابان شلوغ بيشتر از كسي كه لباس مربوط به پايگاه اجتماعي پاييني را در بر دارد،‌ مورد توجه خواهيد بود و آسان‌تر به شما راه خواهند داد. اصولا لباس، علاوه بر محافظت انسان‌‌ها از سرما و گرما، وسيله‌اي براي ارتباطات غير كلامي است و به تنهايي قادر است حداقل 10 پيام اساسي را به ديگران منتقل كند: 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر